153 mln zł dofinansowania na rozbudowę al. 29 Listopada

153 miliony złotych dofinansowania z Unii Europejskiej otrzyma projekt „Rozbudowa al. 29 Listopada na odcinku od ul. Opolskiej do granicy miasta Krakowa”. Wsparcie finansowe zostanie przekazane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Remont potrwa ponad 2 lata.

Projekt obejmuje rozbudowę ulicy na odcinku od ul. Opolskiej do granicy miasta na długości 2,6 km. Całkowity koszt prac to ponad 186 mln zł.– To nie tylko ta inwestycja. Powstaną również inwestycje towarzyszące. W uzgodnieniu z Polską Koleją Państwową przebudowane będą dwa mosty kolejowe, drogi dojazdowe i inne sprawy techniczne – zapowiada radny PiS, Bolesław Kosior.

Aby zmniejszyć uciążliwość remontu, prace budowalne zostaną podzielone na pięć etapów:

Etap I-od granicy miasta do projektowanego układu KMK: pętli tramwajowej z dworcem autobusowym i parkingiem P&R, na skrzyżowaniu planowanej ul. Iwaszki – poszerzenie ulicy do przekroju 2x2 z dod. pasami dla komunikacji zbiorowej z obustronnymi ciągami pieszo – rowerowymi.

Etap II-od planowanego układu KMK do Siewnej – poszerzenie do przekroju 2x2 z budową zatok autobusowych z obustronnymi chodnikami i ścieżkami rowerowymi.

Etap III-od ul. Siewnej do Powstańców - poszerzenie ulicy do przekroju 2x2 z obustronnymi chodnikami i ścieżkami rowerowymi.

Etap IV-od ul. Powstańców do Nad Strugą - poszerzenie do przekroju 2x2 z chodnikiem i ścieżką rowerową po stronie wschodniej i ciągiem pieszo rowerowym po stronie zachodniej.

Etap V-od ul. Nad Strugą do Woronicza/Opolskiej - poszerzenie do przekroju 2x2 z dod. pasem dla komunikacji zbiorowej w kierunku Centrum, budową zatok autobusowych oraz obustronnymi chodnikami i ścieżkami rowerowymi.

Będzie szybciej i bezpieczniej

Inwestycja ma też poprawić bezpieczeństwo. Zły stan drogi i mała przepustowość powodują zatory, a co za tym idzie, wydłużają czas przejazdu i zwiększają wypadkowość. Tylko w ubiegłym roku na tym odcinku zanotowano 110 kolizji i 8 wypadków.

– Od wielu lat mieszkańcy Krakowa apelowali do rady i ministerstwa, żeby tę inwestycję przeprowadzić. Udało się dzięki radnym, ale także ze względu na zmiany, jakie nastąpiły w ministerstwie. Inwestycja będzie realizowana w pięciu etapach, co nie znaczy, że będzie trwała tak długo – mówi radny Adam Kalita.

Oddanie całej inwestycji do użytku może potrwać ponad dwa lata. Chociaż nie jest znana oficjalna data rozpoczęcia robót poczyniono już ku temu znaczące kroki. – Ze strony ministerstwa wpłynął wniosek do prezydenta o podpisanie umowy, czyli sfinalizowanie decyzji, która została już podjęta – tłumaczy Włodzimierz Pietrus, Szef Klubu Radnych PiS.

– To doskonała informacja dla Krakowa. Decyzja Centrum Unijnych Projektów Transportowych, rządowej agendy podlegającej Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa nie tylko sprawia, że możemy przystępować do realizacji tej ważnej dla mieszkańców inwestycji. To także dowód, że minister Andrzej Adamczyk pamięta o potrzebach rozwojowych Krakowa i naszego regionu – komentuje prezydent Jacek Majchrowski.